Okej, här har vi ännu en grej som jag var helt säker på att alla visste om och gjorde. Kanske beror det på att jag rest så mycket genom åren, särskilt med alla flygresor fram och tillbaka till Sverige när jag bodde i London. Men nu när jag lyckades få tillbaka pengar efter en flygförsening igen, sa min sambo att det nog är många som inte har någon aning om sina rättigheter eller kanske inte ens har tålamodet att hålla på och bråka? So, I did it for you! 31 timmars resa efter förseningen till MiamiSom de flesta av oss har upplevt, så kan flygresor ganska ofta bli försenade. Men visste du att om du anländer till din slutdestination 3 timmar (eller mer) för sent så har du rätt till kompensation? Jajjemen! Det gäller alla flyg inom EU, europeiska flygbolag och flyg som startar från EU. Så när vi blev över 16 timmar försenade på vår resa till Miami i våras, var jag redo – nu skulle det bli kompensation!Vi flög med Delta Airlines, som självklart försökte slingra sig. But this wasn’t my first rodeo. På kortare flyg inom EU kan du få mellan 200-400 euro i ersättning, men för vårt flyg visste jag att vi borde få 600 euro – per person! Delta försökte med allt möjligt: vouchers, poäng och annat. Och ja, man ska självklart få sådana saker, särskilt under själva resan för mat eller i värsta fall hotell. Men jag stod på mig och mailade fram och tillbaka i månader. De försökte till och med skylla på vädret – en så kallad *force majeure* som inte täcks av EU-reglerna. Men vi satt ju på planet i timmar för att de skulle fixa en dator som inte fungerade! Det var ren lögn.När Delta till slut skrev att de ansåg ärendet avslutat och att de skulle sluta svara på mina mail helt och hållet, vad tror ni att jag gjorde?Jag anlitade AirHelp! (Nope, detta är inte ett betalt samarbete.) Det finns flera bolag som erbjuder den här typen av tjänster, men jag valde AirHelp eftersom de har jurister i USA och är experter på att ta amerikanska flygbolag till rätten. Och det var precis vad de gjorde! Deras jurister gick igenom allt, kontaktade Delta och tog dem till domstol när de vägrade betala. För några veckor sedan fick vi äntligen besked: vi vann! Domstolen beordrade Delta att betala vår kompensation, och AirHelp jobbar enligt en no win, no fee-policy – så de tar en procent som avgift. Win-win! Jag är så glad att jag stod på mig och dokumenterade allt noggrant. Nu får vi 600 euro, som vi kan använda till en vinterresa. Moral of the story: var envis! It will pay off.